Project Description

Aprenentatge i Servei

Projectes transversals i integrats amb els projectes educatius de centre seguint la metodologia d’aprenentatge i servei.

L’aprenentatge i servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat, el qual, els i les participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.

Aquests són els projectes d’aprenentatge i servei que desenvolupem actualment i alguns dels que hem desenvolupat fins ara:

El projecte d’Aprenentatge i Servei CINE ÀGORA consisteix en la creació, programació i dinamització, per part de l’alumnat, d’un cineclub enfocat a la difusió de curtmetratges compromesos amb la transformació i el canvi social des d’una perspectiva de Justícia Global. Els i les alumnes que participen a Cine Àgora programen i organitzen un cineclub escolar que ofereix debats que consideren interessants posar de relleu amb l’alumnat d’altres cursos i centres i també amb públic divers del seu barri. Aquest espai de diàleg autogestionat per l’alumnat vol ser un lloc de trobada entre iguals. El projecte va començar l’any 2016 i se segueix realitzant actualment.

Amb l’Institut Icària i l’Escola Bogatell (Barcelona) i la col·laboració de la Biblioteca Xavier Benguerel.

  • Nivell: 4t d’ESO

  • Eixos temàtics: PERSPECTIVA FEMINISTA, PERSPECTIVA DECOLONIAL, CULTURA DE PAU, DIVERSITAT SEXUAL, ECOLOGISMES

Què treballem

  • Entendre les causes estructurals de les desigualtats i les injustícies socials i promoure la presa de consciència dels mecanismes que generen discriminacions.

  • Desenvolupar una mirada crítica i una actitud creativa davant la narrativa audiovisual.

  • Assolir coneixements d’organització i difusió d’activitats socioculturals.

El projecte La Gran Vista posa en relació l’alumnat del centre amb el Turó de la Rovira i amb el barri. L’objectiu és vincular el patrimoni històric de la ciutat amb el present a través dels processos migratoris i explorar les possibilitats expressives del llenguatge cinematogràfic. En la fase d’aprenentatge s’ha aprofundit en la història de la ciutat i en els aspectes bàsics del llenguatge audiovisual, concretament en les seves aplicacions en el documental. En la fase del servei, s’ha realitzat el guiatge per part de l’alumnat al Turó de la Rovira i s’han realitzat peces documentals col·lectives on s’han reflectit les vinculacions entre el passat i el present parant especial atenció en les migracions de l’entorn proper de l’alumnat (familiar i veïnal) que han configurat i configuren la història de la ciutat de Barcelona. Aquests documents audiovisuals s’han projectat en presentacions públiques dinamitzades pel mateix alumnat. El projecte es va realitzar el 2019 i 2020.

Amb l’Institut Ferran Tallada i el Museu d’Història de Barcelona (MUHBA).

  • Nivell: Cicle Formatiu

  • Eixos temàtics: PERSPECTIVA FEMINISTA, PERSPECTIVA DECOLONIAL, CULTURA DE PAU, TÈCNIQUES I LLENGUATGES, LABORATORI D’EXPERIMENTACIÓ

Què treballem

  • Entendre la continuïtat i el caràcter cíclic de la història i divulgar el patrimoni històric de la ciutat.

  • Fomentar una mirada atenta i creativa cap a les representacions dels processos migratoris en els mitjans de comunicació.

  • Explorar les possibilitats narratives i expressives de la creació cinematogràfica per a crear peces audiovisuals en grups cooperatius.

Genere(M) Salut Global és un projecte d’educació i transformació social per a la defensa del dret a la salut de les dones, en què es treballa la temàtica del gènere com a condicionant del dret a la salut. En les diferents activitats d’aprenentatge s’han abordat temes com el gènere, la cooperació, el desenvolupament i els llenguatges audiovisuals des d’una perspectiva feminista. Dels tallers de creació cinematogràfica dinamitzats per Drac Màgic n’han resultat films que van servir a l’alumnat per promoure una campanya de sensibilització com a servei a la comunitat. En els tallers, els i les estudiants van treballar conjuntament en la concepció, guio, realització i muntatge del film, així com el disseny del conjunt de la campanya. El projecte es va desenvolupar amb la col·laboració de Drac Màgic entre el 2015 i el 2018.

Amb Farmamundi, Candela, Institut La Guineueta, Institut de Sils.

  • Nivell: 3r i 4t d’ESO

  • Eixos temàtics: PERSPECTIVA FEMINISTA, PERSPECTIVA DECOLONIAL, DIVERSITAT SEXUAL, CULTURA DE PAU, TÈCNIQUES I LLENGUATGES, LABORATORI D’EXPERIMENTACIÓ

Què treballem

  • Comprendre quins són els mecanismes bàsics de construcció del punt de vista.

  • Fer una revisió de la perspectiva ideològica de les composicions audiovisuals que ens envolten.

  • Experimentar les possibilitats narratives i expressives de la creació cinematogràfica per a crear peces audiovisuals en grups cooperatius.